Przeszukując internet nietrudno trafić na artykuły o lampkach rowerowych. Z reguły jednak koncentrują się one na samych produktach, zachwalając konkretne rozwiązania czy też pomagając w dokonaniu właściwego wyboru. Z kolei w tym tekście poruszymy przede wszystkim kwestię przepisów regulujących parametry oświetlenia rowerowego. O czym musisz pamiętać, by nie dostać mandatu?
Gdzie szukać przepisów dotyczących zasad korzystania z oświetlenia rowerowego?
Szukając informacji na temat warunków, jakie musi spełniać oświetlenie rowerowe, większość osób po prostu skorzysta z informacji zamieszczonych na różnego rodzaju blogach czy tekstach specjalistycznych czy popularnych. Co jednak jasne, każdy z nich powstaje w konkretnym momencie, przez co nigdy nie ma pewności, czy jest on aktualny. Dlatego też warto zdawać sobie sprawę, gdzie ewentualnie szukać na 100% pewnych informacji w tym zakresie. Oczywiście podstawą są w tym przypadku są obowiązujące teksty ustaw i rozporządzeń. W praktyce są to:
-
Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym z dnia 20 czerwca 1997 roku.
-
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 31 grudnia 2002 roku.
Co jednak kluczowe, oba te akty prawne były wielokrotnie modyfikowane. Dlatego też koniecznie trzeba poszukać odpowiednich tekstów jednolitych lub też najnowszych nowelizacji. A znaleźć je można na stronach sejmowych. Jeśli jednak nie masz czasu na szukanie odpowiednich informacji u źródła, to możesz skorzystać z naszej pomocy. Aby nie było jednak niedopowiedzeń, poniżej prezentujemy stan prawny na 20 kwietnia 2020 roku.
Kiedy używać latarek rowerowych?
Mówiąc o oświetleniu rowerowym zacząć trzeba od informacji, kiedy należy je używać. Zgodnie z przepisami, rowerzysta jest do tego zobowiązany podczas jazdy w trzech sytuacjach.
-
w nocy,
-
w tunelu,
-
w dzień, o ile panują złe warunki atmosferyczne – takie jak mgła czy silny deszcz.
Poza wymienionymi okresami korzystanie z oświetlenia nie jest konieczne. Co więcej, nie musi być ono wówczas też zainstalowane na rowerze.
Jak mają świecić lampki rowerowe przednie i tylne?
Drugą ważną kwestią jest charakterystyka samych latarek rowerowych. Ustawodawca precyzuje w tym przypadku, że każdy rower powinien posiadać dwie lampy – przednią i tylną, które powinny świecić światłem ciągłym lub migającym. Pierwsza z nich powinna być koloru białego lub żółtego selektywnego, a druga – czerwonego. Przepisy nie określają jednak w żaden sposób mocy zamontowanego oświetlenia, ograniczając się do stwierdzenia, że powinno być ono widoczne w warunkach normalnej przejrzystości powietrza z minimum 150 metrów. Co jasne, z reguły nie zdarza się, by ktoś w praktyce mierzył ten dystans. Mimo to dla swojego spokoju i przede wszystkim bezpieczeństwa warto zainwestować w mocniejszą lampkę, niż anemiczną pojedynczą diodę, której światło jest już niewidoczne z kilku metrów.
Montaż latarek rowerowych LED – jak powinien wyglądać?
Wbrew pozorom bardzo ważną kwestią jest też pamiętanie, jak musi być zainstalowane oświetlenie rowerowe przednie (https://www.elatarka.pl/oswietlenie-rowerowe-led/przednie) i tylne. Przede wszystkim, jak już wspomnieliśmy, nie musi być ono stałym elementem roweru przymocowanym do ramy czy bagażnika. Gdy już jednak jego użycie jest obowiązkowe, to musi ono spełniać konkretne wytyczne:
-
Miejsce instalacji dla obu lampek musi się znajdować minimum na wysokości 25 cm od podłoża. Nie może być ono też umieszczone wyżej, niż 150 cm.
-
Absolutnie zabronione jest zamienianie miejscami lampki tylnej z przednią czy nawet sytuacja, w której światło czerwone jest widoczne od frontu, a białe – z tyłu.
-
Aby uznać lampki za wyposażenie roweru, muszą być one też do niego przymocowane w sposób trwały.
W tym miejscu warto więc podkreślić, że za oświetlenie rowerowe nie może być uznana np. latarka czołówka – gdyż jest zamontowana „na człowieku” i co więcej, z reguły będzie znajdować się zbyt wysoko i dodatkowo kierunek jej świecenia zależeć będzie od obrotów głowy. Podobnie też mandat można otrzymać za różnego rodzaju „prowizorycznie” zawieszone zwykłe latarki.
Jeśli więc nie chcemy dostać mandatu, to koniecznie powinniśmy wyposażyć się w odpowiednie lampki. Gdzie więc najlepiej kupować oświetlenie rowerowe zestaw (np. oświetlenie rowerowe – zestaw z elatarka.pl) lub też pojedyncze źródła światła? Optymalnym wyborem wydają się profesjonalne sklepy z latarkami do jednośladów, które oferują szeroki wybór produktów oraz ich dokładne opisy – pozwalające na wybór tych najlepszych.