Skip to content

Zarządzanie pracownikiem X, Y, Z – motywacja wewnętrzna i różnice międzypokoleniowe

Opublikowano w Psychologia

Czasy w jakich zostaliśmy wychowani definiują to, jakimi jesteśmy pracownikami. Firmy to często mieszanina wielu pokoleń. Kontrasty, które powodują spory oraz niezrozumienie, pojawiają się między innymi z powodu niezgodności motywatorów. Tym razem nie tylko w wymiarze indywidualnym, ale dotyczącym całych pokoleń. W jaki sposób zarządzać pracownikiem, którego wartości są diametralnie różne?

Pokolenia wielkich zmian

Jak definiować poszczególne generacje? Na ich sposób bycia wpłynęło wiele zmian politycznych, kulturowych oraz ekonomicznych. Wydarzenia ostatnich kilkudziesięciu lat, takie jak upadek muru berlińskiego, kryzys giełdowy, pojawienie się Google czy Facebooka, zostawiły ślad na ich sposobie życia i patrzenia na świat. Pokolenie X urodzone na przełomie lat sześćdziesiątych i osiemdziesiątych to generacja niezależna, raczej pewna siebie, dla której generalnie duże znaczenie ma życie zawodowe. W tym pokoleniu do komunikacji wkraczają krótkie treści, szybkie komunikaty, które przesyłane są głównie za pomocą maila czy telefonu. Pokolenie Y formowały portale społecznościowe. Określa je duża chęć aktywności, różnorodności i potrzeba zrozumienia dlaczego robią to, co robią. Hierarchia nie ma już większego znaczenia, a podkreślanie jej roli wywołuje więcej irytacji niż szacunku. W końcu dochodzimy do mobilnego pokolenia Z, które zostało ukształtowane przez wojnę w Iraku i gry komputerowe. Generacja Z odkłada na półkę papierowe książki, skłaniając się ku e-bookom i wszystkiemu, co zakorzenione w nowych technologiach. Dynamiczne, wyraziste i różnorodne pokolenia wkroczyły na rynek pracy. Zajmują miejsca w strukturze, która już z samego założenia jest dla nich uciążliwa. Muszą dostosować się do wymagań szefów wychowanych w innych czasach i według zupełnie innych wartości. Indywidualiści zostają wrzuceni w sztywny świat kolektywizmu, gdzie procedury, zasady i hierarchia wiodą prym. Między szefostwem i pracownikami tworzy się przepaść, która dla obu stron jest niezwykle ciężka do zrozumienia.

Konflikt motywatorów

Z badań nad motywacją wewnętrzną przeprowadzonych w wielu firmach oraz obserwacji Masterów RMP wynika, że różnice międzypokoleniowe są najwyraźniej widoczne w przypadku kilku motywatorów. U pokolenia Y jest to wysoka Niezależność, która charakteryzuje się dużą potrzebą samodzielności i podkreślaniem indywidualności (np. zmywalne tatuaże, wyrażanie siebie w jakiś szczególny sposób). Generacja Y to także potrzeba socjalizowania się czyli większa zespołowość. To też niechęć do wykonywania działań na siłę, wydawania poleceń czy rozkazów (niska potrzeba Władzy). Młodsze pokolenia chętnie dążą do celów zawodowych, o ile są one zgodne z ich systemem wartości i pozwalają spełniać się w innych aspektach życia. Niezwykle istotny jest dla nich work-life balance, czyli czas na życie prywatne i realizowanie się w innych aktywnościach pozazawodowych. Ponadto młodsze pokolenia doceniają brak rutyny i zmienność. Różnice zauważono także kwestii Idealizmu, który u młodszych generacji osiąga niższe natężenie niż w przypadku starszego pokolenia. Wiąże się to m.in. z realistycznym spojrzeniem na świat, braniem odpowiedzialności za swój los oraz oczekiwaniem tego samego od innych. Niskie natężenie Idealizmu cechuje również większa koncentracja na własnych korzyściach.

Jak skutecznie zarządzać podwładnymi z pokolenia Y lub Z?     

Przede wszystkim skup się na mocnych stronach, jakie posiada Twój pracownik. Nawet jeżeli często dochodzi między Wami do sporów, dysharmonię w motywacji staraj się odbierać jako uzupełnienie Twoich deficytów i element wzajemnego dopełnienia.
  • wspieraj elastyczność i innowacyjność u przedstawicieli młodej generacji
  • przekazuj zadania, które wymagają szybkiego dostosowania się do nowych warunków, w których Ty możesz czuć się niepewnie i niekomfortowo, ale oni z całą pewnością świetnie sobie poradzą
  • przekazuj zadania nietypowe, wymagające kreatywności i pragmatycznego podejścia
  • kreuj środowisko pracy, które będzie dynamiczne, wolne od ograniczeń i reguł
  • ustalając cel, podkreślaj osobiste korzyści, zamiast zwracać uwagę na dobro innych, zastanów się czy szczęście ogółu ludzkości zachęci do działania Ciebie, czy Twojego pracownika
 Nie patrz na różnice, jak na przeszkody. Kontrasty otworzą przed Tobą więcej możliwości, jeśli tylko nauczysz się je wykorzystywać. Motywację wewnętrzną kształtuje wiele różnych czynników, w których ważną rolę gra aspekt społeczny. Zobacz plusy, płynące z różnic, jakie pojawiają się między Wami. Postaraj się wyjść na chwilę ze świata swoich wartości i spojrzeć na rzeczywistość oczami motywacji wewnętrznej Twojego pracownika. Otwórz się na drugiego człowieka, a zobaczysz jak wiele się możecie się od siebie nawzajem nauczyć. Słyszałeś o odwróconym mentoringu? Do dzieła!
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Bądź pierwszy! Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się do naszego newslettera!