Skip to content

Rekrutacje na stanowisko Dyrektora zarządzającego  – czego można się spodziewać a co nas może zaskoczyć.

Opublikowano w Biznes

Dyrektor Zarządzający to osoba która stoi na czele całej organizacji i dysponuje ostateczną władzą wykonawczą z ang. chief executive oficer (CEO). Powszechnie wiadomo, że niezależnie od branży ludzie tworzą organizację. To właśnie pracownicy wytwarzają produkt, promują go oraz rozmawiają z klientami.

Dla dyrektora zarządzającego jedną z najważniejszych i najbardziej odpowiedzialnych funkcji jest tworzenie zespołu. Takiego zespołu, który będzie miał poczucie przynależności do danej organizacji oraz wykonywał swoją pracę w najlepszy i najbardziej produktywny sposób.
Aby cały „organizm”, którym jest przedsiębiorstwo, funkcjonował poprawnie Matt Blumberg z Kauffman Foundation określił 3 najważniejsze zasady dla dyrektora zarządzającego podczas rekrutacji pracowników:

Zdefiniowanie stanowiska.

Dotyczy zarówno firm raczkujących, jak również globalnych organizacji. Jasne i rzeczowe określenie roli oraz funkcji każdego pojedynczego pracownika. Należy w przejrzysty sposób wypunktować za co dany pracownik będzie wynagradzany oraz z czego rozliczany. Określenie roli stanowiska pozwoli uniknąć ciągłej rotacji oraz rozczarowania nowo zatrudnionych osób. W większości przypadków zatrudnienie pracowników na zasadzie: „zobaczymy jeszcze w praniu za co będziesz odpowiedzialny”, kończy się porażką.

Poświecenie odpowiedniej ilości czasu na proces rekrutacyjny.

Dyrektor zarządzający zatrudniając nową osobę powinien bardzo poważnie traktować takie zadanie, wręcz porównywalnie do istotnych prywatnych życiowych decyzji jak np. zmiana miejsca zamieszkania, ślub, rozwód, posiadanie dzieci itp. Nowy pracownik stanie się częścią całego „organizmu”. Osobą za którą będzie odpowiedzialny oraz którą będzie rozliczał z powierzonych zadań.

Proces rekrutacyjny nie kończy się w momencie zatrudnienia pracownika.

Rekrutacja pracownika trwa do 90 dni, od momentu rozpoczęcia pracy przez nową osobę. Kiedy po 3 miesiącach jesteśmy w stanie stwierdzić, że nowo zatrudniona osoba pasuje do organizacji, utożsamia się z firmą, pracuje produktywnie oraz rozumie na czym polegają jej zadania. W takim przypadku można stwierdzić, że proces rekrutacyjny zakończył się sukcesem.

Spójrzmy również na drugą stronę mostu, czyli proces rekrutacyjny na stanowisko dyrektora zarządzającego. Zrekrutowanie osoby, która będzie pełniła funkcję jako głównodowodzący przedsiębiorstwa i stworzy właściwy zespół jest wyzwaniem zarówno dla headhuntera jak i pozostałych członków zarządu. Odnieśmy się zatem do 3 powyższych zasad, które Matt Blumberg sugeruje dyrektorom zarządzającym. Warto odwrócić role i wcielić się w pozycję CEO, spojrzeć jego oczami kiedy podejmuje decyzje o zatrudnieniu pracownika, czy będzie miał poczucie przynależności do danej organizacji oraz wykonywał swoją pracę w najlepszy i najbardziej produktywny sposób.

Zdefiniowanie stanowiska.

Zasada w obu przypadkach jest identyczna. Nie ma żadnych różnic zarówno wobec zespołu który tworzy CEO jak również w stosunku do CEO. Stanowisko musi być jasno i rzeczowo określone. Członkowie zarządu sami przed sobą powinni postawić pytanie jakiego lidera poszukują, a przede wszystkim czy rzeczywiście chcą i są gotowi na przekazanie całkowitej władzy wykonawczej w firmie. Granica pomiędzy dyrektorem zarządzającym, a operacyjnym jest bardzo cienka.

Poświęcanie określonej ilości czasu

Tak samo funkcjonuje w obu przypadkach przy rekrutacji na stanowisko dyrektora zarządzającego, jak również przy rekrutacji „ogniwa”.

Rekrutacja nie kończy się w momencie zatrudnienia pracownika.

Po 90 dniach to zespół oceni nowego CEO. Sposób w jaki będzie się komunikował z zespołem w tym momencie odegra większą rolę niż jego wizja i strategia sama w sobie.

Na pewno warto zwrócić uwagę na 3 zasady, które wyszczególnia Matt Blumberg. Nigdy nie wiadomo po której stronie mostu się znajdziemy.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Bądź pierwszy! Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *