Skip to content

Lifelong Learning, czyli ciągła stymulacja mózgu.

Opublikowano w Biznes

Magdalena Majorczyk, prezes zarządu Fundacji JMP, pokazuje, że kreatywne myślenie jest potrzebne w każdym zawodzie, a sama kreatywność potrafi przynieść wymierne korzyści. Dlatego też Fundacja JMP organizuje wyjątkowe szkolenia, podczas których uczestnicy rezygnują ze schematów, uwalniają wyobraźnię i stymulują mózg do efektywnego przyswajania wiedzy. Sięgają po LEGO i przygotowują mapę myśli. Dorastając podlegamy pewnym społecznym procesom i nasza kreatywność umiera w sposób naturalny. Uczymy więc dorosłych tego, co jest naturalne dla dzieci – mówi.

Czym się zajmujecie jako fundacja?

Pokazujemy ludziom jak się uczyć. Trzeba pamiętać o tym, że uczymy się przez całe życie. Najczęściej wykorzystujemy jednak niewielki procent potencjału naszego mózgu, a mózg jest bardzo plastyczny i elastyczny. Jeżeli go odpowiednio zaangażujemy w proces uczenia się, to efekty będą piorunujące.

Dlaczego umiejętność uczenia się jest tak istotna w biznesie?

Przedsiębiorca przyjmuje pewną postawę życiową. Ma pewne cechy, które pozwalają mu pełnić wiele różnych funkcji. W małych przedsiębiorstwach właściciel firmy jest szefem, grafikiem, księgowym i osobą sprzątającą. Pogodzenie tak wielu obowiązków wymaga kreatywności i szybkiego działania. W przypadku większych firm przekłada się to na umiejętność efektywnego zarządzania pracownikami. Pracodawca, który sam umie się uczyć, będzie potrafił dotrzeć do swojego zespołu. Pobudzi kreatywność swoich pracowników i zmotywuje ich do działania.

Szybko działający pracownicy, to dobrze prosperująca firma?

Oczywiście. Szybkość reakcji w biznesie przekłada się na zysk. Przedsiębiorca jest szybszy w pomyśle, reakcji, produkcie i ofercie, a w efekcie wygrywa z konkurencją. Jestem daleka od wyścigu szczurów, ponieważ sama mam firmę rodzinną, ale dzięki technikom uczenia się można pewne rzeczy wykonać w 2 dni, a nie w tydzień.

Co z kreatywnością w działaniu?

Dzisiaj w biznesie sukces osiąga firma, która czymś się wyróżnia. Jak jest 100 firm oferujących to samo, to cena zadecyduje o tym, którą firmę wybierze klient. Jeśli jednak wśród tych 100 firm osoba ta znajdzie firmę-perełkę, która potraktuje ją niesztampowo i niestandardowo, to zapłaci tej firmie więcej. W ten sposób osiągnie w krótszym czasie lepsze rezultaty. 

Mamy generalnie problem z kreatywnym myśleniem?

Jak pokazują badania, człowiek jest najbardziej kreatywny jako dziecko. Dorastając podlegamy pewnym społecznym procesom i nasza kreatywność umiera w sposób naturalny. Absolwent studiów ma niższą kreatywność niż 3-letnie dziecko. Dlatego trzeba pielęgnować umiejętność niestandardowego myślenia. Proszę zauważyć, że dziecko z rozsypanych klocków buduje zamek i wymyśla sobie do tej budowli historię, a dorosły szuka instrukcji. Gdzieś nam to kreatywne myślenie z czasem umyka. Uczymy więc dorosłych tego, co jest naturalne dla dzieci. 

Kreatywne myślenie to taka gimnastyka dla mózgu?

Kiedy dajemy ludziom zbyt dużo wytycznych i ograniczeń mózg zaczyna usypiać. Mózg ma 90% potencjału, żeby się uplastycznić, ale zazwyczaj nie osiągamy nawet połowy tego co nasz umysł potrafi. Uplastycznienie mózgu jest możliwe tylko wtedy, gdy stymulujemy ten organ. Jak pobudzać mózg, gdy działamy według schematów? Na co dzień powtarzamy pomysły innych, a to właśnie kreatywność pozwala nam znaleźć unikatowe rozwiązania.

Przecież firmy wciąż organizują różnego rodzaju szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników…

Tylko, że pracownicy z tych konferencji niewiele wynoszą.  Szkoleniowiec który nie pozna wcześniej grupy z którą pracuje, nie wie jak do niej dotrzeć. Włącza prezentacje, rozdaje materiały i…tak to działa. Wszyscy są do tego przyzwyczajeni. Jak organizujemy niestandardowe warsztaty, to zazwyczaj pada pytanie – „Dlaczego chce pani, żebym to zrobił?”. Uczestnicy są zdziwieni, że nie przyzwalamy na bierność.

Z czego wynika taka postawa?

Pracownicy często zasypiają po pierwszym bloku, bo prowadzący nie mówi do nich odpowiednimi kanałami. Są znużeni i znudzeni. A wystarczyłoby krótkie badanie ukazujące sposób przyswajania wiedzy przez pracowników. Przyrost wiedzy na takich szkoleniach jest znikomy. Zapełniona jest jedynie pamięć krótkotrwała.

Uczenie się na pamięć nie ma sensu?

Jeżeli coś rozumiemy, to zawsze jesteśmy w stanie o tym opowiedzieć. Wystarczy wypisać w postaci mapy myśli skojarzenia dotyczące danej definicji, potem czynniki i emocje związane z tą definicją. Jak się na to człowiek napatrzy, to definicja przychodzi mu do głowy w sposób naturalny. Na zasadzie: widzę hasło – pamiętam skojarzenie – umiem to ubrać w słowa. Poza tym mówienie wyuczone na pamięci jest sztuczne i niewiarygodne.

Jakie warsztaty organizujecie dla firm?

Będziemy teraz organizować 25 kwietnia bardzo ekskluzywny warsztat dla przedsiębiorców prowadzony przez prof. Tony’ego Buzan’a. Profesor, autor ponad 140 książek o efektywnym wykorzystaniu umysłu, będzie prowadził szkolenie o mind mapping’u w biznesie. Przewidzieliśmy 150 miejsc w sali w gdańskim Dworze Oliwskim. Za takie warsztaty poza Polską trzeba by zapłacić ogromne pieniądze. Jako fundacja możemy być bardzo konkurencyjni, więc wychodzimy z niezwykle atrakcyjną ofertą. Będzie o planowaniu, zarządzaniu, wymyślaniu nowych rzeczy. Taki niezbędnik przedsiębiorcy. Poza tym wszystkie środki pozyskane ze sprzedaży biletów trafią na dalszy rozwój edukacji m.in na Festiwal Innowacyjnej Edukacji w Ergo Arenie. Będziemy tam pokazywać wędrówkę po mózgu i obrazować w jaki sposób nasz mózg odczytuje pewne bodźce. Pokażemy  uczestnikom jak się uczyć i damy im dostęp do innowacyjnych materiałów. To gratka nie tylko dla uczniów i nauczycieli, ale także dla biznesmenów. Ponadto naszym głównym celem jest pozyskanie środków na stworzenie specjalistycznych całkowicie darmowych placówek dla dzieci wyposażonych w najnowocześniejszy sprzęt dydaktyczny. Celem tych placówek byłoby rozwijanie kreatywności wśród młodzieży, wybraliśmy dla nich bardzo przyjemną nazwę – Multifabryki.

A co z szkoleniami dla nauczycieli?

Będzie też przeprowadzone specjalne szkolenie dla kadr pedagogicznych – Mind Mapping drogą do sukcesu w edukacji. Odbędzie się ono także w Dworze Oliwskim 22-23 kwietnia. Dochód z tych szkoleń będzie wykorzystany dla dzieciaków, których nie będzie stać na bilety na Festiwal. Dzięki temu dzieciaki będą mogły uczestniczyć w tym wydarzeniu.

Więcej informacji o szkoleniach i działaniach fundacji: www.fie.edu.pl .

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

4 komentarze

    • graza
      graza

      POPIERAM, wstyd, ale Pani Majorczyk oszukuje nie tylko pracowników., swoich zleceniodawców również….

      6 stycznia 2018
      |Odpowiedz
  1. Poszkodowany przez JMP Magdalena Majorczyk
    Poszkodowany przez JMP Magdalena Majorczyk

    Potwierdzam prawdziwosc powyzszego komentarza. Sam padłem ofiarą jej nieuczciwych działań. Sprawa wygrana w sądzie, egzekucja należnosci jest w toku. Kolejka pracowników, firm, instytucji i urzędów oczekujących na swoje należności za pracę, usługi czy składki od tej pani jest spora.

    5 stycznia 2018
    |Odpowiedz
  2. Poszkodowany przez JMP Kraków
    Poszkodowany przez JMP Kraków

    Cytuje kreatywność potrafi przynieść wymierne korzyści. Pewnie ze tak tylko jesli kreatywnosc polega na tym ze zatrudnia sie ludzi, potem im sie nie płaci za wykonana prace to ja dziekuje. Aby nikt inny nie dał sie oszukac przez ta Pania. Jak najdalej zero zaufania. Oszukuje ludzie nie odpowiada na telefony ani pisma. Tyle w temacie tej „fantastycznej” Pani z ktora jest wywiad.

    20 czerwca 2018
    |Odpowiedz

Pozostaw odpowiedź Poszkodowany przez JMP Kraków Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *