Skip to content

Z Doliny Krzemowej na polskie Pomorze

Opublikowano w Biznes

Współpraca z amerykańskim biznesem zlokalizowanym na Pomorzu w ramach prowadzonych działań w American Chamber of Commerce Poland, wizyty u przedsiębiorców w USA, organizowanie cyklicznych spotkań w Izbie Amerykańskiej wokół największych wyzwań związanych z Human Resources Management oraz kluczowych zagadnień dotyczących prowadzenia biznesu w Polsce, wspieranie firm polskich i korporacji w pozyskaniu leaderów do organizacji… Tak wygląda codzienność w pracy założycielki HR Solutions Group – Joanny Bojarskiej-Buchcic, która postanowiła podzielić się z nami cząstką swojego zawodowego życia.

Krzysztof Witecki: Gdybyśmy mogli zacząć od samego projektu, od Twojego pomysłu na firmę, jak to wyglądało krok po kroku?

Joanna Bojarska-Buchcic, CEO HR SOLUTIONS GROUP i Dyrektor Regionu w American Chamber of Commerce Poland: Piętnaście lat spędzonych w branży HR po stronie zarówno biznesu, jak i konsultingu pozwoliły mi na wyrobienie sobie marki eksperta HR, opinii osoby rzetelnej i profesjonalnej, będącej wsparciem dla organizacji w realizowaniu trudnych procesów rekrutacyjnych. Impulsem do założenia firmy byli pierwsi klienci, którzy wrócili do mnie z propozycją współpracy w obszarze rekrutacji, kiedy byłam poza biznesem. To był główny impuls do założenia działalności gospodarczej. Przez pierwsze pięć lat pracowałam z pomocą jednej osoby na różnego rodzaju projektach rekrutacyjnych dla firm, zarówno międzynarodowych korporacji, jak i mniejszych przedsiębiorstw. Zlecano mi projekty pozyskania leaderów do międzynarodowych organizacji w Europie Wschodniej i Zachodniej, a także Chinach i Indiach. W roku 2015 uruchomiłam spółkę HR Solutions of  USA w Chicago, IL uzyskując status agencji rekrutacyjnej (certyfikat urzędu państwowego). W październiku 2016 roku moja firma otrzymała zaproszenie do wejścia do Izby Handlowej od American Chamber of Commerce in Poland,  zrzeszającej ponad trzysta największych amerykańskich przedsiębiorstw działających na polskim rynku. Izba ma bardzo restrykcyjne wymogi przyjęcia firmy w poczet członków – niezbędne są co najmniej dwie rekomendacje firm członkowskich oraz amerykańskie korzenie lub kapitał.

Joanna Bojarska-Buchcic i Dorota Serafin, Project Manager w Amcham Warszawa

Czy masz plany rozwoju HR Solutions of USA, spółki działającej w ramach grupy w Stanach Zjednoczonych?

Zaplanowałam rozwój tej spółki na II połowę tego roku. W USA spółka świadczy usługi  executive search i direct search, czyli usługi pozyskania leaderów na najwyższe stanowiska w organizacjach, a także na stanowiska o bardzo dużej specjalizacji.  Obecnie podjęliśmy rozmowy z firmami m.in. z Doliny Krzemowej na temat współpracy w zakresie pozyskiwania utalentowanych inżynierów i informatyków z Polski i innych krajów Europy Wschodniej do pracy w USA. Spędziłam kilka dni u zaprzyjaźnionego przedsiębiorcy w Dolinie Krzemowej rozmawiając o możliwościach współpracy, poznając ludzi pracujących w Google, Samsungu, Amazonie i doszłam do wniosku, że jest potencjał na taką współpracę.

Zatem polscy pracownicy są cenieni w Dolinie Krzemowej?

Oczywiście. Zrobiłam rekonesans wśród menadżerów i pracodawców, z którego wynika, że jesteśmy bardzo cenionymi pracownikami za pracowitość, kompetencje i niewielkie wymagania.  Polscy menedżerowie i specjaliści mają naprawdę bardzo wysokie kompetencje.

Na czym jeszcze skupiasz teraz swoją działalność?

Od kwietnia 2016 roku pełnię funkcję Dyrektora Regionalnego w American Chamber of Commerce Poland na Pomorzu. W ubiegłym roku zapoczątkowałam cykl spotkań w ramach izby pt. „Strategic HR”, podczas których nasi członkowie i firmy zaprzyjaźnione dzielą się wiedzą oraz swoim doświadczeniem w obszarach szczególnie strategicznych związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim w organizacji. W ramach tych spotkań zostały zaprezentowane światowe raporty dotyczące rynku pracy oraz kształtowania otoczenia dla pracownika oraz budowania jego zaangażowania. Naszymi Prelegentami byli menedżerowie i dyrektorzy z firm: Deloitte, Kinnarps, Torus, Steelcase, Cushmann & Wakefield. Poruszyliśmy także tematy związane z wchodzącymi w tym roku nowymi przepisami RODO, zmianami ZUS, budowaniem strategii HR wspieranej przez grywalizację. W ramach działania izby zorganizowałam także spotkania dedykowane zarządom, a dotyczyły one procesów postępującej robotyzacji, budowania przewagi strategicznej za pomocą efektywnej strategii cenowej. Tematy zaprezentowały firmy  EY, PWC oraz Smart Media. Po spotkaniach otrzymuję wiele opinii pozytywnych o wartości merytorycznej spotkań, więc widzę, że są potrzebne. Z tego też względu spotkania wokół strategicznego HR będą odbywały się także w tym roku.

Dlaczego tematy związane z zarządzeniem ludźmi są dzisiaj dla organizacji takie ważne?

Są niezmiernie ważne. Wchodzimy w nową erę digitalizacji i cyfryzacji. Zmieniają się sposoby pracy, postrzeganie pracy przez nowe pokolenia pracowników, których niełatwo jest zmotywować do długofalowej współpracy.  Mamy obecnie rynek pracownika, co sprawia, że firmy muszą zabiegać o talenty. Faktem jest, że firmy zaczynają już zmieniać sposoby zarządzania, pracować z menadżerami, aby zmienić ich mind set i podejście do zarządzania ludźmi, stawiając na wspierania zespołu, coaching i mentoring, budowanie zaangażowania w ludziach i poczucia sprawczości oraz odpowiedzialności. Większość leaderów zadaje sobie teraz pytanie. Dlaczego młode pokolenie jest inne i co należy zrobić, by nasze zespoły nie rozpadały się, a rozwijały? W izbie pokazujemy rozwiązania, nowe i świeże podejście do procesów, które już funkcjonują w USA i powoli przychodzą do nas. Wymaga to jednak dużej pracy z leaderami w organizacjach.

Spotkania są tylko dla osób z branży HR?

Nie tylko dla środowiska HR. Tematykę spotkań kierujemy do różnych grup docelowych. Raz w miesiącu odbywa się typowo HR-owe spotkanie, na które przychodzą również dyrektorzy poszczególnych pionów, aby dowiedzieć się czegość więcej np. o nowoczesnych systemach konstruowania wynagrodzeń czy budowaniu przywództwa w organizacji. 19 stycznia zorganizowałam wspólnie z naszymi Partnerami, firmami Lufhansa Systems oraz Crowe Horwath spotkanie dla zarządów i dyrektorów pionów operacyjnych dotyczące zmian RODO i cyber security. W spotkaniu wzięło udział ponad 70 osób z kluczowych firm w Trójmieście. W lutym planujemy warsztat dedykowany dla zarządów, podczas którego, dr John Scherer pracujący międzynarodowo z zarządami korporacji, będzie opowiadał o dzisiejszej strategii budowania przywództwa w organizacji. W II kwartale przedstawimy z kolei nowoczesne technologie wspierające działania biznesowe, a jesienią skupimy się na rozwijającym się sektorze kosmicznym na Pomorzu. Szykujemy także debatę dotyczącą rynku pracy, w której wezmą udział wszystkie organizacje zainteresowane tematem czyli biznes, szkolnictwo wyższe i zawodowe, urzędy pracy i władze państwowe.

Ewa Szabuniewicz, Dyrektor HR w BEST SA z Joanną Bojarską-Buchcic

Czego będzie dotyczyć debata dotycząca rynku pracy?

Poruszymy istotny problem dotyczący niewystarczającej ilości wykształconych inżynierów i specjalistów na rynku i problemu szkolnictwa, które nie do końca przygotowuje taką kadrę, którą biznes może zatrudnić. Sektory BPO, produkcyjne, usługowe czy nowoczesnych technologii cierpią na braki pracowników, nie tylko umysłowych, ale też fizycznych. Firmy mają otwarte rekrutacje na setki wolnych wakatów i nie mają możliwości ich obsadzić w zaplanowanym czasie, z uwagi na brak pracowników na rynku.

Problem nie leży zatem tylko w szkolnictwie wyższym, ale też w zawodowym, które bardzo ograniczyło przygotowywanie młodych ludzi do wykonywanie konkretnych zawodów, na które jest ogromne zapotrzebowanie na Pomorzu.  Biznes chce wpierać szkolnictwo i mam nadzieję, że będzie coraz więcej programów współfinansowanych przez biznes w naszym regionie. Do tego niestety trzeba otwartego dialogu pomiędzy szkolnictwem, a biznesem i wypracowania rozwiązań. Chcemy nad tym popracować i umożliwić taki dialog. Seminarium przygotujemy wspólnie z Niemiecką Izbą Przemysłowo-Handlową oraz Business Center Club.

Planujecie jeszcze jakieś duże eventy w tym roku?

Tak, z okazji stulecia odbudowania marynarki wojennej, również jesienią odbędzie się event ekspertów z sektora morskiego umożliwiający nawiązanie relacji biznesowych oraz możliwości współpracy.

Przygotowujemy także, włącznie z Izbą Skandynawską, seminarium pod hasłem „New Technology event”. Jesienią odbędzie się  także konferencja z udziałem ekspertów rynku kosmicznego, poruszająca istotne kwestie dla tego sektora. Nie zabraknie także tematów związanych z robotyzacją i digitalizacją. Planujemy także zwiedzanie zakładu produkcyjnego należącego do jednej z naszych firm członkowskich.
Mam nadzieję, że przygotowany plan spotkań w regionie Gdańsk będzie odpowiadał na potrzeby naszych członków.

Czyli firmy zrzeszone w izbie się promują…

Nie do końca, ponieważ nie przedstawiają ofert, a tylko i wyłącznie dzielą się wiedzą i doświadczeniem, rozwiązaniami problemów, które dotykają w większości przypadków każdą firmę na Pomorzu.

I faktycznie są efekty?

Zdecydowanie. Świadczy o tym nie tylko frekwencja, ale też wiele innych sygnałów. Przykładowo otrzymałam ostatnio telefon od HR Business Partnera, który pracuje dla jednej z największych firm produkcyjnych pod Szczecinem z podziękowaniami za spotkanie z firmą EY prezentującą temat ochrony danych osobowych RODO, ponieważ obecnie potrzebują wsparcia w tym zakresie i wiedzą do kogo zadzwonić. Partnerskie firmy działające przy Izbie Amerykańskiej także mogą podzielić się swoimi doświadczeniami i wiedzą. Mieliśmy na przykład spotkanie z panią Ewą Szabuniewicz, Dyrektorem HR  z firmy BEST S.A. która zaprezentowała proces wdrażania grywalizacji do firmy. Pani Ewa Szabuniewicz zaprezentowała niesamowicie efektywny system grywalizacji i chętnie podzieliła się swoim doświadczeniem i wiedzą także poza eventem. To są dla mnie niezwykle przyjemne momenty, gdy widzę, że moja praca przynosi takie efekty.

Czego Ci życzyć na Nowy Rok?

Wytrwałości i pozytywnej energii wokół mnie. Spotykam w swoim życiu bardzo ciekawych, mądrych i wspaniałych ludzi, dzięki którym wiele spraw przybiera szybko świetny kierunek i za to jestem wdzięczna. Dziękuję moim Partnerom w biznesie i mam nadzieję, że nasza współpraca jeszcze bardziej rozwinie się w tym roku, na co nie ukrywam liczę.

Opracowanie tekstu: Paulina Cirocka

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Bądź pierwszy! Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *