Skip to content

Zaangażowanie warunkuje sukces w biznesie.

Opublikowano w Biznes

Jak ważna jest współpraca z klientem przy dostarczaniu rozwiązań informatycznych? Czy w IT także potrzebne są kompetencje miękkie? O pracy zgodnie z zasadami Agile i o relacjach międzyludzkich opowiedziała nam Katarzyna Szemro, Marketing Director w polsko-holenderskiej firmie Goyello.
Hanna Karczewska: Czym zajmuje się Goyello?

Katarzyna Szemro: Tworzymy oprogramowanie dla biznesu, dla firm różnej wielkości. Dana firma przychodzi do nas z pomysłem biznesowym i potrzebuje do jego realizacji rozwiązania IT .Nasi klienci to firmy, które bez IT nie mogłyby realizować swoich celów biznesowych. Dlatego tak ważne jest dla nas skupić się razem z klientem na znalezieniu najlepszej drogi do osiągnięcia tych celów, zanim zaczniemy tworzyć jakiekolwiek oprogramowanie.

Jak wygląda współpraca z klientem?

Zespół konsultantów doprecyzowuje potrzeby klienta. To może być proces trwający od kilku dni do kilku miesięcy, w zależności od złożoności problemu. Konsultanci ściśle współpracują z zespołem technicznym, który w fazie tworzenia rozwiązania przejmuje kontakt z klientem.

Działacie w oparciu o Agile. Dlaczego?

Przyjmując taki sposób działania możemy zwinnie reagować na zmiany i zwinnie zarządzać projektami. Aby było to możliwe, niezwykle ważne jest zaangażowanie klienta w projekt. Nasz zespół odbywa codzienne krótkie spotkania z klientem. Bez tej współpracy 70-80% projektów kończyłoby się niepowodzeniem, a tak na bieżąco mamy dobry przepływ informacji i w razie jakichkolwiek zmian otoczenia możemy na nie wspólnie adekwatnie i szybko reagować. Oczywiście Agile to dużo więcej – to sposób myślenia, to żelazna dyscyplina organizacyjna. Dzięki temu podejściu dostarczamy po prostu działające oprogramowanie.

Jak bardzo ewoluują takie projekty od czasu wstępnej rozmowy?

Czasami dość mocno. Bywa, że klient przychodzi do nas ze sprecyzowaną potrzebą i po długiej analizie i dyskusji okazuje się, że tak naprawdę inne rozwiązanie doprowadzi go do zamierzonego celu. Gdybyśmy zrealizowali jego prośbę bez wcześniejszej rozmowy, dalibyśmy mu produkt, z którego nie byłby zadowolony. Stały kontakt z klientem jest konieczny. Dlatego na samym początku współpracy obrazujemy jak taka współpraca ma wyglądać. Ci, co mieli do czynienia z Agile’m, wiedzą czemu do nas przychodzą, innych musimy uwrażliwiać na pewne kwestie. Im lepiej zdajemy sobie sprawę z czegoś na początku, tym większe mamy szanse na sukces.

Agile wiąże się z ciągłym rozwojem.

Wciąż widzimy elementy do usprawnienia. Jeżeli mamy nazywać się organizacją Agile’ową, to nie możemy stać w miejscu. Jesteśmy zadowoleni z tego, dokąd udało nam się dojść, choć jednocześnie wiemy, że jest to nigdy niekończący się proces rozwoju i zmian, więc na pewno jeszcze sporo przed nami. To ludzie stanowią o sile tej firmy i napędzają cały ten proces.

Stawiacie na pasjonatów?

Tak, jeżeli coś jest naszą pasją, to wykonujemy to z przyjemnością. Mamy też większe szanse, żeby być w tym dobrym i zwyczajnie rozsyłamy koło siebie pozytywną energię. Choć nie tylko pasja do IT jest ważna, gdy chcesz się dobrze czuć w Goyello. Może nawet ważniejsze jest, żeby podzielać wartości życiowe.

Jakie wartości są wam bliskie?

Na początku wartości Goyello nie były sprecyzowane na papierze ani na stronie internetowej. One wynikły z nas. Zawsze bliska nam była troska o drugiego człowieka, szacunek do innych. Działamy w sposób etyczny. Jesteśmy uczciwi i otwarci. Tego spodziewamy się też po innych. W Internecie, na ścianach można napisać wszystko, ale takie sentencje będą niewiele warte, jeśli nie będą wynikać z naszych wartości moralnych, co więcej, z naszych codziennych zachowań.

Takich wartości szukacie też u swoich pracowników?

Od samego początku tak dobieraliśmy ludzi. Przykład musi iść z góry, ale to ludzie tworzą organizację. Znam firmy, które się prężnie rozwijają, ale nie przywiązują tak dużej wagi do miękkich wartości.

Wartości miękkie warunkują dobre kontakty międzyludzkie?

Jestem o tym przekonana.. Stosunek do klienta jest bardzo ważny. On rejestruje podprogowo naszą życzliwość i dobrze nas odbiera. Potwierdziły to ankiety przeprowadzone przez naszą firmę. Nasi klienci podkreślali w nich, że czują się spokojni współpracując z nami. Wiedzą, że traktujemy ich poważnie i wkładamy w tę pracę całe serce. Chociaż mieli do czynienia także z innymi dostawcami, to właśnie z nami decydowali się na dłuższą współpracę ze względu na nasze zaangażowanie. Traktujemy innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Bądź pierwszy! Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *